söndag 11 oktober 2009

Target

Några har frågar vad tageten är och hur man gör med den.

Den går att dra utt så att den blir ca:50cm lång.

Viktigt är att hunden är inklickad när man börjar med.Jag börjar med att den är lång och sen skjuter jag in den mer och mer.Inte allt på en dag.

När Ulla med nosen  rör kulan på tageten så klickar jag, kastar iväg en godis.när hon kommer tillbaka gör jag  likadant igen.Håller på, så att jag är säkert på att hon vet vad hon gör. Sen förflyttar jag tageten hur jag vill ha den och Ulla följer efter.Man kan få hunden att göra konster på detta sättet.

Sen blir ju tageten mindre och mindre .och till sist kan jag använda mitt eget finger.

                                                   

 Ulla vet vad hon ska göra.Här sätter hon nosen på och får sin belöning. 

                                                  

Här la hon sig ner och nosade.Sen ser ni hur jag förflyttade tageten.

                                                   

Bella kom.Nu ska ni få se något intressant.Bellar har inte klarat av targeten innan Här ser hon hur Ulla gör .        

                                            

       

 

Här går hon fram till tageten och nosar på den Jippi !! Hon har fixat det.När man har fått hunden att tex snurra med hjälp av targeten ,då först kan man lägga till ett kommando... Snurr...

Jag hoppas att jag har kunnat förklarat hur det fungerar.Om ni undrar något så är det bara att fråga på..

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar