lördag 21 februari 2009

Teckenspråk

Morn morn!

Fick en intressant fråga av mammis vill gärna besvara den så gott jag kan   Visst kan du använda kortleken "upp med händerna"              När jag började lära mej teckenspråk hade jag en döv lärarinna ..När jag sen besökta dövföreingen så tänkte jag NU NU jag var väldigt uppladdad.Jaha när jag kom dit så visst förstod jag dem och de mej.Men....upptäckta  att när de tecknade till varandra så var det ett annat språk.Jag fick då veta att jag tecknade tecknad svenska?? Som tur är är nästan försvunnen.Det visade sig att hörande hade lagt sig i teckenspråket(1960 talet) och de döva tyckte att tecknad svenska var"finare" därför att döva satte hörande som bättre människor.Det är kanske det som mammis sambo kallar barnspråk Så där stod jag med ett språk som var halvdåligt.Det var bara att spotta i nävarna och börja om på nytt.*fniss*kul sagt.Jag lärde mej dövas genuina språk.Språket har egen gramatik struktur och uppbyggnad.Eftersom det inte finns ett "dövland" att åka till för att få språket så gällde det att umgås med döva så mycket som möjligt.Och jag gick skola i Leksand där de har en döv folkhögskola +sen en massa utbilningar.Teckenspråk är inte internationellt .Men när jag har varit i Thailand,Kenya,Ryssland,Polen så klarar jag mej bra om jag träffar döva .Då har jag Engelska på munnen och svenskt teckenspråk (inte tecknad svenska).Sen finns det TSS som man använder till funktionshindrade tex Downs syndrom ,autism,språkstörda barn.Har haft privilegiet att få lära ett barn prata genom just teckenspråk..Jaha det var en hel del om teckenspråk och en del om mej.

Vill bara visa att vi har snö i Skåne

Dagens ordspråk:Lev för att lära så lär du dej leva

Ha en bra dag Kram Yvonne :-)

Kolla vad jag fick i morse .Blev enormt glad

Tack så mycket !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar